28aug

Voorgestelde wetswijzigingen en toekomstige plannen huurrecht

Op 21 augustus heeft de NVM een artikel gepubliceerd over de belangrijkste wetsvoorstellen en toekomstplannen voor het huurrecht woonruimte in Nederland. In dit blogartikel hebben we een samenvatting gemaakt van de belangrijkste veranderingen.

Recentelijk zijn er in Nederland wetsvoorstellen voorlegt die de huurmarkt en het huurderslandschap ingrijpend kunnen veranderen. Deze voorstellen richten zich op het waarborgen van betaalbare huurprijzen, het verbeteren van huurbescherming en het stimuleren van duurzaamheid.

Wet betaalbare huur

Deze wet heeft als doel om de huurmarkt toegankelijker te maken en huurders hierdoor beter te beschermen. Een van de meest opvallende aspecten van dit voorstel is de uitbreiding van de huurprijsbescherming naar het middensegment, waar woningen tussen de 149 en 186 WWS-punten vallen. Dit betekent dat deze woning onder het gereguleerde segment vallen en hierdoor het Woningwaarderingsstelsel (WWS) de maximale huurprijs zal bepalen.

Jaarlijkse huurprijsverhoging
Daarnaast wordt de jaarlijkse huurverhoging voor het middensegment beperkt tot de gemiddelde loonstijging + 0,5%. Hierdoor blijven de huurprijzen in dit segment beheersbaar en worden buitensporige prijsstijgingen voorkomen.

Dwingend karakter WWS
Een andere verandering is het dwingende karakter van het WWS. Verhuurders van gereguleerde woningen worden verplicht zich aan de vastgestelde maximale huurprijs te houden.

Alle huurders van zelfstandige woningen kunnen een huurprijstoetsing op basis van de WWS punten aanvragen. Dat betekent dus een verruiming van de huidige toegang tot de Huurcommissie.

Tevens wordt het wettelijk verboden om een woonruimte te verhuren met een huurprijs boven de WWS-waardering. Ook worden verhuurders wettelijk verplicht om bij aanvang van nieuwe huurovereenkomsten de huurder te informeren over het aantal WWS-punten van de woning en de daarmee samengaande maximale huurprijs. Deze punten zullen worden toegevoegd aan de Wet goed verhuurderschap.

Gemeenten krijgen de taak om toezicht te houden op en te zorgen voor handhaving van deze regels. Als verhuurders in de toekomst een te hoge huurprijs vragen of als ze huurders onvoldoende of onjuist informeren over de puntentelling en de bijbehorende huurprijs, lopen ze het risico op een bestuurlijke boete.

Overgangsrecht
Het voorgestelde wetswijzigingen zullen in beginsel van toepassing zijn op nieuwe huurovereenkomsten die worden afgesloten na de invoering van de wet. Bestaande huurovereenkomsten zullen gedurende hun lopende termijn niet worden beïnvloed door de nieuwe wet. Zodra deze lopende huurovereenkomsten eindigen en de wet actief is, zullen nieuwe huurovereenkomsten voor diezelfde woningen wel binnen het bereik van de wet vallen. Het dwingend maken van het WWS (Woningwaarderingsstelsel) zal echter direct van invloed zijn op bestaande huurovereenkomsten die al onder prijsregulering vallen. Dit komt omdat huurders al rechten kunnen afdwingen via de huurcommissie voor deze gecontracteerde huurcontracten. Ook zullen bestaande huurovereenkomsten die volgens het huidige systeem onder regulering zouden moeten vallen (148 WWS-punten of minder), maar momenteel geliberaliseerde prijzen hebben, na één jaar onder de nieuwe wet vallen. Dit betekent dat huurders na het verstrijken van een overgangstermijn van één jaar de huurprijs alsnog kunnen laten corrigeren, zelfs als de initiële termijn van zes maanden om de oorspronkelijke huurprijs aan te vechten is verstreken. Deze verandering beoogt in te grijpen in bestaande huurovereenkomsten waarin huurders geen mogelijkheid hadden om hun huurprijs te betwisten.

Huidige status in verband met val van het kabinet
De wet die gepland stond voor invoering op 1 januari 2024 na behandeling in de Tweede Kamer, is nu onzeker vanwege het demissionaire kabinet. Het is onduidelijk of de wet als controversieel wordt beschouwd vanwege de gevoeligheid. Controversiële onderwerpen worden vaak uitgesteld door demissionaire kabinetten, tot een nieuw kabinet aantreedt met volledige democratische legitimatie. De definitieve beslissing hierover valt na het zomerreces.

De wet vaste huurcontracten: terug naar onbepaalde tijd

Deze wet is een ander voorstel dat de huurmarkt zal veranderen. Dit voorstel heeft als doel de rechten van huurders te versterken door het afschaffen van de tijdelijke huurovereenkomsten. Dit betekent dus dat huurovereenkomsten voor onbepaalde tijd weer de norm worden, wat zorgt voor meer stabiliteit en zekerheid voor huurders.

Dit voorstel heeft brede steun in de Tweede Kamer, maar moet nog wel goedgekeurd worden door de Eerste Kamer. Aangezien het verkrijgen van een meerderheid in de Eerste Kamer voor de hand ligt zal de wet hoogstwaarschijnlijk per 1 januari 2024 in werking treden.

Verlenging Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten
Een andere belangrijke ontwikkeling is de mogelijke verlenging van de wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten. Het kabinet is in overweging om deze wet te verlengen tot 1 mei 2027. Hierbij is het voorstel om de huurprijsverhoging te koppelen aan de gemiddelde CAO-loonontwikkeling + 1%. Deze verlenging zou zorgen voor een soepelere overgang na de invoering van De Wet Betaalbare Huur.

Samengevat
De voorgestelde wetten brengen aanzienlijke veranderingen met zich mee voor de huurmarkt. Ze richten zich op het waarborgen van betaalbare huurprijzen in de woningmarkt, het verbeteren van de positie van huurders en het stimuleren van verduurzaming. Hoewel de onzekere politieke situatie van invloed kan zijn op deze wetsvoorstellen is het duidelijk dat de huurmarkt aan het evolueren is om beter aan te sluiten bij de behoeften van de huurders en de huidige tijd.

Bron: NVM